1 I Fra tiden i Strib

Færgen “ Inger”

Den lille bilfærge, m/s Inger, der her ses på Hans Rasmussens akvarel fra 1936, havde det år og årene frem sit færgeleje inderst inde i Middelfart Havn, skråt ud for Hotel “Melfar” og Toldbod Vinhus. Lillebæltsbroen var blevet indviet året før og færgens tid med at befordre passagerer, biler og gods mellem Fyn og Jylland eller Middelfart – Snohøj rettere sagt, var i sin afvikling.
Da færgenfart og jernbane stoppede i Strib, ved Lillebæltsbroens åbning, mistede Strib By henved 500 indbyggere som havde været beskæftiget ved jernbane og færger. Byen mistede derved en fjerdel af sine indbyggere som flyttede efter anden beskæftigelse. For en stor dels vedkommende bestod indbyggerne i Strib herefter overvejende af pensionister, pensionerede søfolk, præster emeritus.

Kunstmaleren Hans Rasmussen boede jeg, i min barndom og ungdom, genbo til på Østerbrogade i Faaborg.
Min far, der var murer udførte nogle forbedringer på Hans Rasmussens hus, for enken. Der var ikke klingende mønt involveret i betalingen for arbejdet. Aftalen var, at honoraret blev “sat på lærred i hvert enkelt tilfælde efter gensidig forståelse og accept” fra begge parter.
Akvarellen med den lille bilfærge med den store lighed med vor hjemlige Mommarkfærge, fik jeg foræret af min far, da akvarellen havde relation til den lokalitet, hvor jeg sammen med min kone og vores børn har boet siden 1970.

 

Lillebæltsbroen

Færgen “Inger” sejler ufortrødent sine daglige ture mellem Middelfart og Snohøj mens byggeriet stod på og byggepladsen havde stor bevågenhed fra lokalbefolkningen, fra professionelle fotografer og turister som valfartede til på både Fyn – jyllandssiden. Den store ændring for persontransport over bæltet tog sin begyndelse i 1866, da man førte jernbanen til Strib. Færgefart Middelfart – Snohøj fortsatte til 1965. Det år Lillebæltsbroen blev indviet, cyklede min mormor og morfar fra Faaborg på Sydfyn, de godt og vel halvfjerds kilometer, der var til Middelfart, for at overvære broens indvielse med deltagelse af kong Christian X og dronning Alexandrine, kronprins Frederik IX, andre prominente personer og et stort antal tilskuere. Den dag trak jernbanens ypperligste damplokomotiver person -og godsvogne over broen side om side med biltrafik, gående og cyklende bevægede sig mellem landsdelene.
Min egen første tur over broen skete i sommerferien 1956 i en Morris 1000 med åbent lad, firmanavnet “Karat” malet på dørene og med min Onkel ved rattet.

Ét svar til “Færgen “ Inger””

  1. Ib Møller Hansen Avatar

    Akvarellen er usigneret

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Andre tekster

1 Kommentar

  • Reply
    Ib Møller Hansen
    25. september 2023 at 23:01

    Akvarellen er usigneret

  • Svar